DIVERSE INDUSTRIHISTORIA

DIVERSE INDUSTRIHISTORIA

En salig blandning av olika händelser från framförallt de nordiska länderna, mycket från historiken hos företagens hemsidor och lite ytterligare letande.

1864 Wändinge gjuteri grundas av C.F. Jäderberg. (John Deere).

1895 Hans Oskar Mähler startar en smidesverkstad i Hoting. (Mählers).

1899 Hägglunds grundas som en snickeriverkstad.

1904 Brumunddal mekaniske verksted startar sin verksamhet.

1908 Wändinge gjuteri ombildas till Söderhamns Nya verkstads AB.

1912 Oskar Olsson startar Smidesverkstaden i Vindeln. (Vimek).
Tröskverket Reform börjar tillverkas av Bergsjö Tröskverksfabrik, P. J. Larsson & Co. (Bergsjöverken).

1916 Bergsjö Tröskverksfabrik, P. J. Larsson & Co byter namn till AB Svenska Tröskverksfabriken.

1918 Jonas Östberg startar sin verksamhet i en smedja i Alfta. (ÖSA).

1919 Bröderna Höglunds Verkstäder AB, grundades av Jonas Gunnar och hans bror Fredrik Höglund. (Ilsbo).
Nils Johan Mähler övertar faderns smidesverkstad och ändrar företagsnamnet till N.J. Mählers smides & reparationsverkstad.

1921 Hägglunds börjar bygga busskarrosser.

1922 Hägglund & söner bildas.
Smidesverkstaden i Vindeln förvärvas av Arvid Johansson (senare Arvid Banderot) och Einar Olovsson som drev företaget vidare under namnet Smides- & Reparationsverkstaden Olovsson & Johansson. (Vimek).
Hj. Ljungbergs Smidesverkstad grundas i Umeå. (Bracke).

1923 Nummi grundas.

1924 Hägglund & söner börjar bygga bussar.
Johan Sörling startar företaget Sörling i Rosersberg.

1925 Eric Sundin, startade en fabrik i Arbrå som tillverkade skidor under namnet Sundins.

1927 Sundin flyttar skidfabriken från Arbrå till Hudiksvall efter en brand.
Br. Höglunds Smides & Mekaniska verkstad utvecklar en mekanisk tipp för lastbilar.

1929 IlsboTippen lanseras av Br. Höglunds Smides & Mekaniska verkstad.

1930 På Stockholmsutställningen ställde Hägglunds ut fem bussvarianter.

1932 Hägglunds får den första beställningen på spårbundna fordon, Spårvägsbolaget Sundsvall-Skön beställde fem spårvagnar.

1934 Smides- & Reparationsverkstaden Olovsson & Johansson byter namn till Vindelns Mekaniska Verkstad. (Vimek).

1938 Hj. Ljungbergs Smidesverkstad flyttar till Bräcke.

1939 Hägglunds startar internutbildning inom elektromekanik.

1940 Hägglunds gengasaggregat utgjorde 54 % av produktionen.
Br. Höglunds Smides & Mekaniska verkstad omändras till Bröderna Höglunds verkstäder A.B.

1941 Söderhamns Nya verkstads AB ombildas till Söderhamns Verkstäder AB.
J Östberg & Co bildas. (ÖSA).

1944 Hägglunds levererade de första spårvagnarna till Stockholm.
Tandsbyns Mekaniska Verkstad grundas.
BELOS grundas av ingenjör Olof Bennick.

1945 Bröderna Birger och Göran Lundberg startade en smedja. (Lundbergs)
AB Bröderna Forslund & co (Foco), grundas.
N.J. Mählers smides & reparationsverkstad namnändras till Mähler och Söner.

1946 Valtion Metallitehtaat (Statens metallverkstäder) grundas. (Valmet).
AB Svenska Tröskverksfabriken byter namn till Bergsjöverken AB.
Bröderna Höglunds verkstäder A.B. börjar tillverka en släpvagn med tipputrustning.
Bröderna Höglunds verkstäder A.B. börjar tillverka frontlastare.

1947 Eric Sundin och Einar Frisk bildar företaget Hydrauliska Industriaktiebolaget - Hiab och världens första mobila hydrauliska kran togs fram.
Nummi börjar tillverka mekaniska tippar till lastbilar, s.k. stegmodeller.
Karl-Ragnar Åström börjar tillverka frontlastare. (Ålö).

1948 Hägglunds startar tillverkning av asynkronmotorer.
Hägglunds börjar tillverka gruvlok, elektriskt drivna, med kabel eller batteri.

1949 John Westling startar företaget Bispgårdens Smidesverkstad. (Zepro).
Hägglunds levererar spårvagnar till Göteborgs Spårvägar.
Karl-Ragnar Åström och Alf Lövgren startar AB Ålö-Maskiner.

1950 ca Hamar Jernstöperi A/S utvecklade ett grävaggregat avsett för montering på befintliga jordbrukstraktorer.
Bröderna Höglunds verkstäder A.B. börjar tillverka boggilytar.
Belos tvåhjulstraktor modell 1971 börjar produceras.

1951 Den första baklastaren tillverkades av Bröderna Lundberg.
Valtion Metallitehtaat byter namn till Valmet Oy.

1952 Förre lokföraren John Sonerud startar i Hudiksvall tillsammans med sina bröder företaget Soneruds Maskinförmedling.
Eric Sundin startar Sunfab för utveckling av hydrauliska produkter.
Samarbete mellan BM och J Östberg & Co inleds, (ÖSA).
Rauma-Repola Oy bildas genom sammanslagning av flera företag.
Hj. Ljungbergs Smidesverkstad flyttar in i nybyggda lokaler och byter namn till Bräcke Bil och Smidesverkstad.

1953 Maskintillverkaren JCB påstås sätta standarden för kommande konstruktioner med sin allra första grävlastare.
J Östberg & Co ändrar namn till Östbergs Smidesfabrik Alfta, ÖSA.
Bröderna Allan och Rune Jonsson startar företaget Br. Jonsson och säljer ABS-grävmaskiner, tillverkning av skopor och modifiering av grävmaskinerna sker i den egna verkstaden. (Cranab).

1955 Brumunddal Mekaniske verksted, Hydrauliske Maskiner og utstyr, lanserade ett traktorgrävaggregat med separat verkande stödben, Hymasaggregatet.
Rottne börjar tillverka vajerkranar.

1956 Hägglunds får en order på att tillverka nya torn till en äldre svensk stridsvagn.
Bergsjöverken AB startar, i samarbete med Br Höglund, Ilsbo, tillverkning av traktorlastare.

1957 Case-ingenjören Elton Long "uppfinner" en grävlastare.
John Sonerud köper ut sina bröder och startade Soneruds Maskin och vid samma tid försäkrade han sig om försäljningsrätten för norra Sverige av Brumunddals grävaggregat, Bolinder-Munktell hade försäljningsrätten söder om Dalälven. Startåret sålde man fem exemplar.
Avtal sluts mellan Bröderna Lundberg och Bolinder-Munktell (BM) i Eskilstuna avseende tillverkning av baklastare.
Hägglunds tillverkar en provserie på tio växellok med enbart svenska komponenter.
Hägglunds köper tillverkningsrätten till en helt ny typ av hydraulmotor.

1958 Soneruds Maskin säljer 16st Brumunddals grävaggregat.
Bispgårdens Svets & Smide (f.d. Bispgårdens Smidesverkstad) köps av bl.a. Knut Nilsson. (Zepro).
Östbergs Smidesfabrik Alfta omändras till aktiebolag, Östbergs Fabriks AB. (ÖSA).

1959 Soneruds Maskin säljer 23st Brumunddals grävaggregat. Under samma tidrymd ökade försäljningen av Hymasaggregat kraftigt i Norge, med påföljd att exporten fick sitta emellan.
Hymas svenska dotterbolag, Svenska Hymas i Hudiksvall AB, bildas. Vid produktionsstarten i oktober i lokaler som Hudiksvalls stad ställde till förfogande, fanns åtta anställda. Första året tillverkades 75 maskiner vid fabriken.
Armén beställer ombyggnad av en lätt stridsvagn av Hägglunds.
Br. Jonssons verksamhet övergår till produktion av skogskranar.

1960 Svenska Hymas AB har 20 personer anställda och omsätter knappt 1 miljon kronor.
Hägglunds första däckskran till fartyg blir färdig.

1961 Hägglunds får uppdrag att utveckla en ny pansarbandvagn, Pansarbandvagn 302.
Umeå Mekaniska i Umeå grundas av Lennart Bergholm. Jonsered lanserar sin första skogskran. (Komatsu Forest).

1962 Hägglunds får den första exportordern som gällde en fem tons kran med 16 m lång lyftarm. Industribolaget Ockelbo (IBO) startas av Erik Lundgren, Valdemar Lindström, Eskil Carlsson och Tage Lindström.

1963 Hägglunds hydraulmotor användes för att driva en barktrumma vid Forss AB i Köpmanholmen. Jonsered patenterade en kranmodell som kunde fällas ihop bakom lastbilshytten.
Allan Jonsson och Karl Ragnar Åström startar företaget Cranab.
Trima AB, Enånger, börjar tillverka traktorlastare.
Doktor Jaquelin Perry, ortoped på Rancho los Amigos­sjukhuset j Los Angeles, besöker Per Uddén i Kälarne berättar om elektriska rullstolar. En elektrisk rullstol, konstruerad av Everest and Jennings, donerades till sjukstugan men visade sig ej användbar utomhus. Med finansiering från dir Hjalmar Adamsson börjar Per Uddén att konstruera en prototyp av en elektrisk rullstol. 

1964 Sandberg & Borins Haralastaren blev den dominerande grundmaskinen för Hymas.
Haralastaren i sin tur byggde huvudsakligen på Nuffield/Leyland- men också IH- och Fordmaskiner. Hytten på denna maskin var av Haras eget fabrikat.
Söderhamns Verkstäder AB ingår nu i Kockumgruppen under namnet Kockums Söderhamn.
Oy Fiskars Ab övertar Borgå mekaniska verkstad.
Fors Industrier grundas av Sven Åsberg.
Torbjörn Edmo AB startar sin verksamhet.
Cranab exporterar skogskranar till Finland.
I oktober informerades Medicinalstyrelsen om Uddéns elektriska rullstol.
Svaret från Medicinalstyrelsen blev: "Enbart aktiveringen av en person med extremitetsförlamningar kan icke alltid anses vara tillräckligt för att terränggående elektrisk rullstol må ordineras med rätt till statsbidrag." Då drog sig dir Adamsson ur projektet. 

1965 Brumunddal Mekaniske verksted byter namn till A/S Hymas.
Bröderna Lundberg har 300 anställda som tillverkade 2000 lastmaskiner per år.
Hiab köps upp av investmentbolaget Promotion.
Oy Fiskars AB lanserar sin skogskran.
Nummi startar produktionen av styckegodskranar och bakgavellyftar för lastbilar.
Fors Industrier börjar leverera till Sundsvalls Verkstäder.
Umeå Mekaniska lanserar kvistningsmaskinen "skruven".
Bräcke Bil och Smidesverkstad konstruerar en markberedare i samarbete med SCA.
I juni visades prototyp nr 6 av Uddéns rullstol på internationella sjukhusutställningen på Olympia i London. 

1966 Svenska Hymas AB uppför en helt ny fabriksbyggnad.
Hägglunds flyttar tillverkningen av hydraulmotorn till Mellansel medan försäljning, utveckling, mm fanns kvar i Gullänget. Japan Steel Work Ltd får den första utländska licensen på Hägglunds krantillverkning.
Hägglunds får kontrakt på att tillverka en bärgningsbandvagn (Bgbv 82) och en brobandvagn (Brobv 941).
Fors Industrier förmedlar legoarbeten från Bispgårdens Svets & Smide till Sundsvalls Verkstäder.
Tulwe köper Bröderna Höglund i Ilsbo och slås ihop med Trima i Enånger och Hildings Mekaniska i Umeå till ett gemensamt bolag med säte i Ilsbo.
Industridesigner Henrik Wahlforss har formgivit prototyp nr 9 av Per Uddéns elektriska rullstol som nu fått namnet Permobil. Den ska tillverkas av Bispgårdens Verkstäder, en skyddad verkstad i Bispgården, Fors kommun. 

1967 Hägglunds elmotortillverkning säljs till ASEA och svetsutrustningstillverkningen till ESAB.
Hiab-Foco bildas efter sammanslagning av Hiab och AB Bröderna Forslund & co.
Bröderna Höglunds verkstäder A.B. blir Ilsbo Industrier A.B.
Ålö köper AB Modigs verkstäder.
En Permobil försedd med en specialkonstruerad respirator, driven av rullstolens elsystem, har levererats.
Vägverket föreslår till regeringen att en elektrisk rullstol ska likställas med en vanlig rullstol. 

1968 Stig Frånlund och Sundsvallsbanken tar över Ilsbo Industrier A.B.
SAAB tar över tillverkningen av Permobil. 

1969 Hägglunds färdigställer den första prototypen till det som blir infanterikanonvagn 91 (IKV 91). Tandsbyns Mekaniska Verkstad köps upp av Husqvarna Vapenfabriks AB.
Helge Karinen och Samme Lindmark köper Bröderna Lundbergs.
Hydraulik Indexator AB flyttar från Norrtälje till Vindeln.
Gustaf Edvall, Bispfors, visar upp en elektrisk rullstol för bl.a. socialstyrelsen som kan vara ett billigare alternativ till Permobil.

1970 påbörjades ett samarbete mellan Svenska Hymas AB och finska Valmet, som efterträdde Haralastaren som dominerande grundmaskin - med den skillnaden att Hudiksvallsfabriken nu utnyttjade ett avskalat Valmetchassi för egna om- och påbyggnader.
Bispgårdens Svets & Smide presenterar Z-Lyften, en konstruktion av Torbjörn Edmo.
Rauma-Repola Oy förvärvar verkstadsföretaget Lokomo Oy.
Bräcke Bil och Smidesverkstad byter namn till Robur Maskin AB.

1971 Ilsbo Industrier A.B. flyttas till Enånger.

1972 I december förvärvade Lundbergs aktiemajoriteten i Svenska Hymas, som därmed fick förstärkta resurser, tekniskt, ekonomiskt och marknadsmässigt.
Hägglunds får sin största civila order. Den var på tunnelbanevagnar till Stockholms lokaltrafik (SL).
Mähler och Söner flyttar verksamheten till Rossön.

1973 Kockums Söderhamn namnändras till Kockums Industrier AB.
Allan Jonsson köper upp Hydraulik Indexator AB.

1974 Svenska Hymas AB flyttar in i ny fabriksbyggnad.
Volvo BM grävlastare börjar tillverkas i Hudiksvallsfabriken parallellt med Valmet, övriga fabrikat rensas bort.
Hägglunds får utvecklingsuppdraget på en ny bandvagn (Bandvagn 206).
Jonsered köper Cranab.
Permobil AB begärs i konkurs.

1975 Bispgårdens Svets & Smide köps upp av Skogsbruksmaskiner AB och byter namn till Z-Lyften Produktion AB.
Bispgårdens Verkstäder (Samhall) flyttar in i nybyggda lokaler.
Karolin Invest grundas.
SJ Nya huvudverkstaden Östersund byggs.

1976 Volvo BM förvärvar Umeå Mekaniska.
Investmentbolaget Karolin Invest övertar Ockelbo och Rajd.

1977 John Sonerud slutar som VD på Svenska Hymas.
Sonerud Maskin AB lanserar en självgående sjödumper kallad Sea Dump.
Partek Corporation köper upp Multilift Group.
Indexator lanserar serietillverkade rotatorer.

1978 HIAB FOCO köper Jonsered skogskranar (Cranab AB) från Jonsereds Fabrikers AB.

1979 Volvo BM tecknar ett femårigt avvecklingsavtal med Lundbergs.
Z-Lyften produktion AB flyttar delar av produktionen till en helt ny fabriksbyggnad.
Volvo BM inleder ett samarbete med Valmet Oy kring traktorer.
Partek köper Nummi.
Kockums Industrier AB ingår nu i Statsföretag AB.
De anställda hos Mähler och Söner köpte företaget och bildade då kooperativ.

1980 Bröderna Lundberg såldes och bytte namn till Lundberg Hymas AB.
Sonerud Maskin börjar sälja Grab John-grävskopan med inbyggda hydrauliska gripklor.
Hägglunds får första ordern på pendeltåg till Stockholm och Skåne.
Hägglunds Stridsfordon 90 börjar utvecklas.
Ålö-Maskiner blir OEM leverantör till Valmet.
SMP Parts grundas.

1981 Under hösten kom chockbeskedet: Svenska Hymas AB i Hudiksvall skulle läggas ned på grund av de stora underbeläggningsproblem som Volvo BM hade i sina egna anläggningar.
ÖSA övertas helt av finska Rauma-Repola.
Bahco köper Hydrauto.
Zepro överlåter sin legotillverkning till Fors Industrier AB.
Alvar Jonsson och Paul Anders Paulsson grundar Jonsson & Paulsson AB.

1982 Den 1 januari övertog personalen återstoden av Svenska Hymas AB i Hudiksvall, vars namn blev Hudiksvalls Mekaniska AB.
Staffare AB grundas.
Valmet köper Ockelbo.
Platschef och två delägare köper Cranab.
Vindelns Mekaniska flyttar till nya lokaler vid Lidbackens industriområde i Vindeln samt lanserar Vimek Gallringsprocessorn G-30.
Bergsjöverken AB och AB Trima går samman till Bergsjö Trima AB.
Sörlings utökar produktsortimentet med lastväxlare.

1983 Huddig 960 premiärvisades i maj på Elmia Wood. Under hösten startade serieproduktion av maskinen, två exemplar i veckan lämnade fabriken.
Bruun System blir ett dotterbolag till ÖSA.
Skellefteådelen av HIAB-FOCO bolagiseras och man tar namnet Hydrauto där man tillverkar ventiler och cylindrar.
Robur Maskin AB köps upp av Contrafact AB i Östersund.
Avancerade inställningar av Permobils styrsystem kan nu göras med en inbyggd mikrodator.

1984 I maj löpte leveransavtalet mellan Hudiksvalls Mekaniska AB och Volvo BM ut.
Tillverkningen av baklastare avslutas hos Lundberg Hymas.
Hymas och Lundberg Hymas slås ihop och en månad senare går Valmet in i ''Nordisk Hymas'' som det nya bolaget kallas.
Volvo BM lanserar sin egenbyggda grävlastare.
Umeå Mekaniska lanserar världens första specialkonstruerade engreppsskördare, Valmet 901. Cranab börsnoteras.
Stiga förvärvar Belos och namnet ändras till Stiga Belos AB.

1985 Partek köper upp Hydrauliska Industrier AB (Hiab) samt Jonsered skogskranar vilket medför att Nummi avslutar produktionen av kranar och i stället koncentrerar sig på hydraulcylindrar och bakgavellyftar.
Kockums skogsmaskindivision i Söderhamn köps upp av företagsgruppen Rauma-Repola. Uppfinnaren Ulf Holmdahl besöker Noreco den 15/9 och visar sin och Rolf Mannbros patenterade snurrande och vippande redskapsfäste.

1986 Hudiksvalls Mekaniska AB byter namn till Huddig AB.
SMZ-industrier köper den amerikanska bakgavellyfttillverkaren Waltco.
Hägglunds köper det amerikanska företaget Denison, en av världens största tillverkare av hydrauliska pumpar och ventiler.
Valmet Oy blir ensam ägare av Umeå Mekaniska som därefter heter Valmet.
Företaget Noreco i Umeå lanserar sin tiltrotator Rototilt.
Indexator börjar utveckla en egen tiltrotator.

1987 Nordisk Hymas säljs på nytt och blev nu Valmet Hymas AB.
Fiskars köper 10 % av SMZ-Industrier AB.
Rauma-Repola Oy förvärvar W. Rosenlew Oy.

1988 Hägglunds bolagiseras. Hägglunds Denison Drives AB bildas för hydraulmotorproduktionen. Hägglunds Marine Offshore AB bildas.
Oy Fiskars AB säljer Salo Mekaniska Verkstad och Borgå Mekaniska Verkstad till Hiab, Fiskars kranar får då namnet Loglift.
Oy Fiskars AB säljer även aktieinnehavet i SMZ-lndustrier AB.
Rottne köper Stensele Mekaniska Verkstad, SMV.
Valmet köper Cranab.

1989 Sundins avvecklar sin skidtillverkning.
Valmet (f.d. Umeå Mekaniska) byter namn till Valmet Logging AB.
Rauma-Repola Oy förvärvar skogsmaskintillverkarna Timberjack, Koehrings och Peerless.
ASEA Brown Boveri (ABB) köper via sitt företag Ageve SJ:s verkstad i bl.a. Östersund.
Mähler och Söner införlivas i Camfore koncernen.

1990 Valmet avvecklar produktionen hos A/S Hymas.
Personalen driver företaget vidare under namnet Hymax.
Hägglunds Traction AB köptes upp av ABB Railcar.
Hiab-Foco byter namn till Hiab.
Engcon etableras.
Ålö-Maskiner blir OEM leverantör till Massey Ferguson.
Ålö-Maskiner köper franska Agroma.
I september kom beskedet att den f.d. SJ verkstaden i Östersund skulle läggas ner. 180 personer förlorade sina arbeten.

1991 Incentive AB blir ägare av Hägglundskoncernen.
Balticgruppen blir ägare till Ålö-Maskiner.

1992 I september var rekonstruktionen av Huddig genomförd efter att företaget tvingat att sätta sig i konkurs.
Bahco-Hydrauto säljs till Industrivärlden och får namnet Hydrauto.
Indexator köper produkträttigheterna, namnmärket Rototilt samt flera tekniska lösningar efter Norecos konkurs.
Vimek drabbades av den globala finanskrisen och såldes till Skogma i Hammerdal, Jämtland.

1993 Sonerud Maskin lanserade OilQuicks första redskapsfäste för grävlastare.
Hägglunds blir en division i MacGREGOR-gruppen under namnet MacGREGOR Hägglunds AB. Nummis bakgavellyftar bolagiserades till Focolift Oy.
Vimek köps upp av Harahytten och flyttas från Vindeln till Östersund.
Ilsbo Industrier AB, Enånger, blir ägare till Sörlings.

1994 Valmet Logging byter namn till SISU Logging.
Vimek köps tillbaka till Vindeln går ihop med Idéservice. Nya ägare i Vimek är nu Torbjörn Axelsson och Rikard Rönnqvist tillsammans med Idéservice (Lars-Gunnar & Nils-Erik Nilsson).
Contrafact förvärvar Skogsbruksmaskiner AB i Säter, produktionen flyttades till Bräcke.

1995 investmentbolaget Atle köper Karolin Invest.

1996 Sista Volvo BM grävlastaren produceras.
Sonerud Maskin AB levererar den första OilQuick-lösningen för hjullastare.
Bispgårdens Verkstäder AB presenterar RICC bakgavellyft.
Sisu Corporation blir uppköpta av Partek Corporation.
GrandWaggon i Östersund börjar leverera renoverade godsvagnar.

1997 Hymax lägger ned produktionen.
MacGREGOR Hägglunds AB byter namn till MacGREGOR Cranes AB.
Patria Vammas i Finland och Hägglunds Vehicle presenterar AMOS, en nyutvecklad granatkastare.

1998 SMZ Industrier AB går samman med Zeteco.
Industrigruppen Partek tar över SISU Logging. Det nya namnet på företaget blir Partek Forest.

1999 Metso bildas genom en fusion mellan Valmet och Rauma.
Contrafact köper TTS Forest i Finland, verksamheten flyttas till Bräcke.

2000 Partek köper upp Zeteco (Waltco och Zepro) samt påhängstrucktillverkaren Moffett.
John Deere förvärvar Timberjack från Metso Corp.
Hydrauto tar över Samhall JHP Hydraulik i Bispgården.

2001 Ratos förvärvar Hägglunds Drives från Atle.
Vimek flyttar all verksamhet till Idéservices lokaler i Slipstensjön.

2002 Ålö köper Trima.
Sonerud Maskin AB byter namn till OilQuick AB.
KONE Corporation köper Partek och KONE Cargotec bildas.
Accent Equity kommer in som ägare i Hydrauto.
Brittiska 3i blir huvudägare av Ålö AB.
AMYMONE koncernen förvärvar Ilsbo Industrier.

2003 Hydrauto Group köper Nummis verksamhet från Kone Oy.

2004 Valmet säljer sin traktordivision, produkterna får namnet Valtra.
Lännen Tractors Oy grundas.
Robur Maskin AB byter namn till Bracke Forest.

2005 KONE och Cargotec delas upp i två separata koncerner.
Komatsu Ltd köper Partek Forest och byter namn på företaget till Komatsu Forest.
Cranab AB köps upp av de lokala företagsledarna Fredrik Jonsson och Hans Eliasson.

2006 Det indiska företaget Wipro köper Hydrautos fabriker i Skellefteå, Bispgården, Östersund, Ljungby och Bjärnå (finska: Perniö).

2007 Slagkraft AB slås samman med Cranab AB.
Sörlings och Ilsbo bildar gemensamt bolag J. Sörling-Ilsbo AB

2008 Lundberg Hymas AB ingår från 1 januari i koncernen Lännen MCE Oy.
Den brittiska bakgavellyfttillverkaren DEL köps upp av Cargotec och blir en del av Hiabs produktutbud.
Ratos säljer Hägglunds Drives till Bosch Rexroth.
Cranab AB förvärvade 51 % i Vimek av Idéservice.
Amymone förvärvar PLS Flak & Skåp AB.

2009 Vimek flyttar tillbaka till Vindeln och Lidbackens industriområde och en modern produktionsanläggning.
Ålö-Maskiner köper amerikanska Bush Hogs fabriker och bildar Alo Tennessee.
Engcon blir majoritetsägare i Mähler och Söner.

2010 Ålö-Maskiner startar tillverkning i Kina, Alo Ningbo.
Investmentbolaget Altor blir ägare till Ålö AB.

2011 Komatsu Forest produkter byter namn från Valmet till Komatsu.

2012 Hara Cabin AB flyttar sin verksamhet från Östersund till Strömsund.
Hiab flyttar delar av sin produktion från Hudiksvall till Polen.
Bolagen Indexator Rototilt Systems och Indexator Rotator Systems bildas.
Bracke Forest AB köps upp av Ekonord och Mittkapital.

2013 Hara Cabin AB försätts i konkurs.
Metso delas i två börsnoterade företag: Metso Oy och Valmet Oy.
Cranab AB förvärvar resterande 49 % i Vimek av Idéservice.
Cranab köper Bracke Forest.
Fassi och Z-forestab AB investerar i Cranab.

2014 Hiabs återstående produktion i Hudiksvall flyttas till Polen.
Anders Jonsson tar över Indexator Rototilt Systems och Hans och Pia Jonsson tog över ägandet av Indexator Rotator Systems.

2015 Indexator Rototilt Systems byter namn till Rototilt Group AB. Dotterbolagen byter namn till Rototilt AS, Rototilt GmbH och Rototilt Inc.

2016 Fassi blir majoritetsägare i Cranab.
PLS & Sala Kaross AB, Rydaholm förvärvar Norfrig Sverige AB.
Ålö övertar produkterna inom affärsområdena frontlastare och redskap från Vreten AB.

2017 Fors Industrier AB presenterar Attach redskapsfäste.
Fassi köper 100 % av Cranab.

2019 Pia och Hans Jonsson säljer Indexator Rotator Systems till industrikoncernen Lifco.

2020 JOST Werke AG är ny ägare till Ålö Holding AB.

2022 Komatsu Forest AB, helägt dotterbolag till Komatsu Ltd. förvärvar Bracke Forest AB från nuvarande ägare Cranab AB, del av Fassi Group.